Serc

Archief De Bartenbrug

Gemeente verliest zaak Bartenbrug

De gemeente heeft de zaak over de Bartenbrug verloren. Het vonnis van de Raad van Arbitrage voor de Bouw (RvA) oordeelt dat Den Bosch ten onrechte het contract met aannemer BAM heeft ontbonden.

De gemeente vond dat de aannemer in gebreke was gebleven voor de bouw van de Bartenbrug, maar de RvA vond die gebreken niet voldoende om het verbreken van het contract te rechtvaardigen.

Concreet betekent deze uitspraak dat de gemeente moet opdraaien voor de vele miljoenen die de Bartenbrug reeds heeft gekost, nota bene voor een brug die er nog steeds niet ligt.

De BAM is dus niet verantwoordelijk voor al die constructiefouten en de gemeente moeten op de blaren zitten. Zij overweegt in beroep te gaan tegen deze uitspraak.

bron: bd.nl

Kosten Bartenbrug lopen alleen maar op

De gemeente ziet de kosten die voortkomen uit de malaise die Bartenbrug heet, alleen maar oplopen zolang die brug er nog steeds niet ligt. De hoogte van de schadevergoedingen aan buurtwinkeliers is opgelopen naar € 330.000 voor de jaren 2012 en 2013.

In juli 2014 stond dat bedrag nog op 234.000 euro. Van de 38 ingediende claims door winkeliers en ondernemers zijn er 31 uitgekeerd door de gemeente. Twee claims zijn nog in afwikkeling. Voor 2014 heeft de gemeente tien schadevergoedingen ontvangen.

Busvervoerder Arriva kostte de gemeente ook al een ton, omdat de bussen moeten omrijden vanwege het ontbreken van de Bartenbrug. Op dit moment vecht de gemeente een procedure uit met aannemer BAM Civiel over wie de kosten gaat betalen. 

Tot nu toe is 5,75 miljoen euro uitgegeven voor een brug die er nog steeds niet ligt.

bron: bd.nl

BAM zondebok problemen Bartenbrug

De directeur van aannemer BAM Civiel Zuidwest, Jan van Herwijnen, zegt dat de gemeente Den Bosch zijn bedrijf gebruikt als 'bliksemafleider' voor de problemen rond de bouw van de Bartenbrug.

Verder benadrukt Van Herwijnen dat de gemeente achterligt met zijn betalingen aan BAM en onderaannemer De Klerk BV. Wethouder Geert Snijders beaamt dit, maar voegt eraan toe dat de gemeente betaald heeft wat het vindt dat betaald moest worden.

Deze kwestie zal meegenomen worden in de arbitragezaak die over de aansprakelijkheid gaat van het mislukken van de bouw van de Bartenbrug. Om hoeveel achterstallige kosten het gaat, wilde Van Herwijnen niets kwijt.

Al in oktober 2012 voordat er maar één bouwactiviteit te bespeuren viel bij de Bartenbrug, was er onenigheid tussen de gemeente en BAM. Er was toen sprake van een hardnekkig meningsverschil over de uitvoering van het ontwerp.

Met de kennis van nu, was het project gedoemd te mislukken.

bron: bd.nl

Vergadering debat Bartenbrug uitgesteld

Het speciaal ingelaste debat over de problemen rondom de Bartenbrug is tot nader order uitgesteld. Het zou donderdag 16 oktober plaatsvinden, maar is naar een later tijdstip verplaatst. Welke datum is nog onbekend.

Oppositiepartij Bosch Belang had een interpellatiedebat aangekondigd , maar wil nu wachten met dat debat als er meer informatie komt vanuit het college van B & W. In de rapporten leest de partij eigenlijk alleen maar technische informatie.

Wat de partij wil is een duidelijk standpunt van het college. Gaat de bouw van de brug door op basis van het oorspronkelijk plan of gaat er een streep door heen? De partij pleit al langer voor een simpel ontwerp, het liefst een platte brug.

bron: bd.nl

Ontwerp Bartenbrug niet veilig

De nieuwe Bartenbrug zal onbetrouwbaar en niet veilig zijn. Dat zit volgens experts ingebakken in het ontwerp. Het toegepaste staal zal verdacht blijven en scheuren gaan vertonen.

Die experts dat zijn Jaco Reusink en Bert Snijder. Reusink adviseert de stad Rotterdam in bruggenbouw; Snijder is hoogleraar staalconstructies aan de TU Eindhoven. Hun oordeel wordt door B & W van Den Bosch overgenomen. 

Dat betekent een dikke streep door het ontwerp van Inge Burg. Gezocht wordt naar een simpel ontwerp. Iedereen in Den Bosch is het beu. De kwestie duurt te lang en heeft teveel geld gekost. Ondernemers uit de buurt klagen al tijden steen en been over de slechte bereikbaarheid van hun winkels en kantoren.

bron: bd.nl

Beslissing dinsdag over Bartenbrug

De gemeente neemt dinsdag een beslissing over de Bartenbrug. Dat heeft het college van burgemeester en wethouders bekendgemaakt. De zaak Bartenbrug speelt de gemeente al jaren parten en heeft het politieke leven gekost van een wethouder van GroenLinks.

Ook de directeur van stadsbedrijven werd onlangs vanwege die kwestie overgeplaatst naar een andere functie. Intussen overschrijden de bouwkosten met vele miljoenen euro's de aanvankelijk geraamde begroting.

De verantwoordelijke wethouder Geert Snijders (Rosmalens Belang) licht dinsdagavond 7 oktober de gemeenteraad in. Hij zal naar verwachting een streep trekken door de oorspronkelijke bouwplannen.

Bouw Bartenbrug gaat gewoon door

De gemeente Den Bosch gaat door met het bouwen van de Bartenbrug volgens het huidige ontwerp. Het college van B&W concludeert naar aanleiding van een rapport van twee aangetrokken deskundigen dat dat huidige ontwerp een haalbare zaak is.

Er is wel aanvullend onderzoek nodig, maar het college denkt dat eventuele aanpassingen goedkoper zijn dan een nieuw ontwerp.

De bouw van de Bartenbrug is inmiddels uitgegroeid tot een waar hoofdpijndossier voor de gemeente Den Bosch. De kosten bleven oplopen en een wethouder van GroenLinks trad er zelfs door af.

Intussen hebben drieëndertig ondernemers rondom de Bartenbrug een schadeclaim ingediend bij de gemeente zoals Whiskyslijterij De Koning (zie foto) die gehuisvest is aan de Hinthamereinde.

bron: omroepbrabant.nl

Vergoeding Bartenbrug afgewezen

Een groot aantal ondernemers rondom de Bartenbrug hebben de schadevergoeding van de gemeente afgewezen. Zij dienden enige tijd geleden een schadeclaim bij de gemeente, omdat zij door de werkzaamheden aan de Bartenbrug hinder en derving in inkomsten ondervonden.

De ondernemers vinden dat de hoogte van de compensatie niet in verhouding staat ten opzichte van de nadelen die zij ondervonden. Door een opeenstapeling van fouten in de bouw en gemeentelijk falen was er lange tijd geen brugverbinding voor autoverkeer tussen de Graafseweg en het Hinthamereinde.

Sinds kort is er een noodbrug met éénrichtingsverkeer geplaatst, maar het eind van de misère voor de lokale ondernemers lijkt nog lang niet voorbij, getuige de tekst op het bord van de slijterij Whiskykoning aan het Hinthamereinde (zie foto).

bron: bd.nl

Gedoe rond Bartenbrug moet aflopen

De ondernemers die rondom de Bartenbrug hun zaken doen, zijn het beu dat gedoe over die brug. Dat vertaalt zich nu in het aantal claims die zij bij de gemeente Den Bosch hebben ingediend. Die zijn opgelopen van 17 naar 26.

Telkens komt er weer iets naar boven wat de aanleg van de nieuwe brug vertraagt en op die manier de bereikbaarheid van die ondernemers sterk beïnvloedt.

Nu ook blijkt dat de twee reeds aangelegde brugdelen niet geschikt zijn voor het dragen van zwaar verkeer, is ook het geduld bij raadsleden zowat op. Die brugdelen schijnen rijp te zijn voor de sloop.

Dinsdag 18 maart gaat de firma Janson Bridging uit Hank beginnen aan de bouw van een noodbrug over de Aa.

bron: bd.nl

ROOD protest over Bartenbrug

Bossche SP-jongeren, ROOD genoemd, protesteerden tegen de verspilling van miljoenen euri aan de bouw van de nieuwe Bartenbrug. De jongeren hingen een spandoek aan de brug met de tekst: 'Van deze miljoenen hadden we ook echte bruggen kunnen slaan'.

Woordvoerder van de SP-jongeren, Jeffrey Pennings, zei met deze actie te willen voorkomen dat de gemeente Den Bosch in de toekomst nog geldverslindende prestigeprojecten opstart zoals de Bartenbrug, de Ponte Palazzo en een nieuwe stadstheater. 

bron: bd.nl

Geen noodbrug door genie

Bartenbrug

De genie gelegerd aan de Treurenburg in Den Bosch gaat niet de noodbrug bouwen bij de Bartenbrug. Dat was het voorstel van raadslid Govert Schermers van de Bossche VVD-fractie. 

Die klus wordt eind maart geklaard door bruggenbouwer Janson Bridging uit Hank. Er komt namelijk de nodige kennis en ervaring bij kijken om een noodbrug te koppelen aan een deels gebouwde brug.

bron: bd.nl

Gaat genie noodbrug bouwen?

Bartenbrug

VVD'er en raadslid Govert Schermers stelt voor om een noodbrug bij de Bartenbrug door de genie te laten maken. Het liefst voor 1 maart, want dan kan de carnavalsoptocht het weekend daarop de eerder geplande route over het Hinthamereinde en binnenstad doorlopen.

Daarnaast wil het raadslid met die noodbrug steeds meer en hogere claims van buurtondernemers voorkomen. De plaatselijke genie die aan Treurenburg is gelegerd, zou dan ingezet kunnen worden.

Pas medio maart gaat het college van B & W bekijken welke eventuele oplossing er zou kunnen komen voor de Bartenbrug. Raadslid Schermers heeft een snellere noodoplossing.

bron: bd.nl

Einde in zicht ellende Bartenbrug?

Aan alles komt een einde en dus ook aan de bestuurlijke ellende die de Bossche politiek heeft beleefd aan de verwikkelingen aan en rondom de (af)bouw van de Bartenbrug. De politiek wil zo snel mogelijk af van dit hoofdpijndossier en neemt zijn verlies door de acht ton extra te accepteren op het toch al uit de hand gelopen budget.

De totale kosten zijn 6,3 miljoen euro. Oorspronkelijk was voor het project 4,5 miljoen euro beschikbaar gesteld. Maar betrokkenen hopen dat er nu snel voortgang gemaakt kan worden. Toch is de gemeente er nog niet helemaal vanaf. Zij kan claims tegemoet zien van winkeliers uit de buurt van de Bartenbrug die last hebben van dit project.

bron: bd.nl

De Bartenbrug wie kent hem niet?

Bartenbrug

De Bartenbrug wie kent hem niet in Den Bosch? Het is die vermaledijde brug die de binnenstad (Hinthamereinde) verbindt met de Graafse wijk en het achterland en vice versa. De brug is al geruime tijd voor het autoverkeer afgesloten en heeft menig Bossche bestuurder vervelende momenten bezorgd. En de stad veel geld, weggegooid geld. En het duurt al zo lang, dit gedoe met die brug.

Om de zaak beter te begrijpen moeten we teruggaan naar september 2003. Er werd besloten om de brug te vervangen. De brug verkeerde in slechte staat en vrachtverkeer er overheen werd beperkt. Na een ontwerpprijsvraag in 2005 liep de aanbesteding uit op een mislukking. Er ontstond grote vertraging en pas het vroege voorjaar van 2012 begon aanemer BAM aan de sloop van de brug. In juli 2012 kreeg de directie Stadsbedrijven te horen dat er een juridisch conflict dreigde met de aannemer.

De aannemer wees de gemeente dat essentiële informatie ontbrak in het uitvoerijgsontwerp waardoor er niet verder gebouwd kon worden. Daardoor zou BAM de gestelde oplevertijd van 2012 niet kunnen halen. Intussen was er al een gedeelte van de brug gesloopt. Want was nu het geval? Onderzoek door de TU Delft toonde aan dat er een fout zat in de berekening van de tuikabels. Die zijn essentieel want ze moeten de brug kunnen dragen. Er kwam een tijdelijke brug voor voetgangers, fietsers en licht gemotoriseerd verkeer.

De overschrijdingskosten vanwege vertraging, aanpassingen en juridische kosten waren fors en liepen op tot 1,3 miljoen euro. De verantwoordelijke wethouder van Groen Links, Ruud Schouten, kostte het de politieke kop en de brug is nog altijd niet klaar (zie foto). De oppositie - met name Paul Kagie - brieste van verontwaardiging omdat de blunders de burgers zoveel geld hebben gekost.

bronnen: dichtbij.nl/denbosch bd.nl en cobouw.nl

Arbitragezaak Bartenbrug over miljoenen

De arbitragezaak over de Bartenbrug gaat over vele miljoenen euro. De zaak zal eind april gehouden worden in Hotel Central in Den Bosch. Dan zal de Raad van Arbitrage voor de Bouw daar zitting houden.

Het gaat om twee dingen. Wie is aansprakelijk voor de vele fouten die zijn gemaakt bij de aanleg van een brug die er nooit kwam. En, wie draait op voor de kosten?

De twee partijen die tegenover elkaar staan zijn de gemeente Den Bosch versus aannemer BAM Civiel Zuidwest. Het zal erom spannen, want nogmaals het gaat over vele miljoenen.

bron: bd.nl

Meningsverschil in conflict Bartenbrug

Bord bij een slijter aan de Hinthamereinde

De Bartenbrug lijkt wel een splijtzwam voor de organisaties die erbij zijn betrokken. De gemeente vecht het conflict uit met aannemer BAM Civiel middels de Raad voor Arbitrage voor de Bouw (RVA).

Maar nu ligt de gemeente met de RVA in de clinch over de afhandeling van het conflict met de aannemer. De gemeente Den Bosch wil dat de bodemprocedure zorgvuldig bekeken wordt.

De RVA gaat daar echter niet zo maar op in en wil dat drie arbiters de zaak bekijken. Moet het een spoedprocedure worden of een zorgvuldige dus langere procedure conform de wens van de gemeente.

De belangen zijn hoog en er liggen veel claims op tafel inzake de bouw van de Bartenbrug. De gemeente wil een nieuwe en eenvoudige brug en stopte de samenwerking met BAM Civiel eind 2014. 

Wie gaat wat betalen, is de hamvraag. Intussen is er al 5,75 miljoen euro uitgegeven voor een brug die er nog steeds niet staat. Omwonenden hebben zo hun twijfels of die brug er dit jaar nog gaat komen.

bron: bd.nl

Besluit voor bouw simpele Bartenbrug

De gemeenteraad van Den Bosch heeft dinsdagavond 16 december gekozen voor een simpel ontwerp voor de Bartenbrug. De betonnen constructies die er nu staan, worden afgebroken wat de verkeersveiligheid alleen maar zal verbeteren.

Al met al heeft deze voortslepende kwestie de stad 5,75 miljoen euro gekost. De kosten van de nieuwe brug komen uit op zo'n 3,9 miljoen euro. Veel geld voor zo'n simpele brug.

Temeer daar de gemeente in een juridisch gevecht is verwikkeld met aannemer BAM Civiel Zuidwest. Bij de Raad voor Arbitrage voor de Bouw wordt uitgevochten wie schuldig is voor de vele fouten van een nooit afgebouwde brug. 

bron: bd.nl

Politiek afscheid tuibrug voor Bartenbrug

De politiek in Den Bosch heeft definitief afscheid genomen van een tuibrug over de Aa en sluit daarmee een onzalige periode met de Bartenbrug af. Het betekent ook dat de aanbouw van BAM over de Aa zal worden afgebroken. Unaniem is besloten voor een eenvoudige brug. 

Wat zijn de kosten voor een brug die eigenlijk meteen al controversieel was en nooit zal worden afgemaakt?

  • een verlies van 5,25 miljoen euro
  • een eerdere afboeking van zes ton
  • 335.000 euro schadevergoeding aan winkeliers
  • kosten nieuwe, simpele brug: 3,6 miljoen euro

En dan is er natuurlijk ook gezichtsverlies maar daar schijnt niemand echt last van te hebben. De gemeenteraad moet over het plan van een nieuwe brug nog wel instemmen. Dat gebeurt op 16 december.

bron: bd.nl

Extra miljoenen voor gloednieuwe Bartenbrug

Het college van B & W gaat een extra krediet van 3,6 miljoen euro aanvragen voor de bouw van een geheel nieuwe Bartenbrug. Daarnaast heeft het college het contract met aannemer BAM Civiel ontbonden en stelt het de aannemer aansprakelijk. 

De verantwoordelijke wethouder in deze zaak, Geert Snijders, maakte dit nieuws dinsdag 25 november bekend. Al in oktober liet Snijders doorschemeren dat voor deze optie gekozen zou kunnen worden. Het huidige ontwerp bood te weinig veiligheid garanties.

Klaarblijkelijk is de verhouding tussen het college en BAM Civiel helemaal verstoord dat voor deze weg is gekozen. Of de omwonenden en winkeliers met deze beslissing op korte termijn uit de brand zijn, is maar de vraag.

En het is maar helemaal de vraag of het college het gelijk aan zijn zijde krijgt.

bron: bd.nl

Extra raadsvergadering Bartenbrug

De gemeente heeft donderdag 16 oktober een extra raadsvergadering ingelast. Die gaat over de problemen rondom de Bartenbrug. Daarvoor is de raadscommissie Bestuurszaken zelfs voor afgelast.

De belangen voor de gemeente zijn hoog ten aanzien van een goede beslissing voor de Bartenbrug. Het ziet ernaar uit dat het oorspronkelijk plan in de prullenbak belandt en de gemeente eieren voor zijn geld kiest door voor een simpel ontwerp te gaan.

Vlak voor de verlate gemeenteraadsverkiezingen van 19 november gaat het huidige college van B & W van Den Bosch een keuze maken voor het nieuwe college. De wethouder die nu verantwoordelijk is voor de Bartenbrug, Geert Snijders, gaf een aantal maanden eerder aan te willen stoppen.

Nieuwe Bartenbrug wordt vooral simpel

Het lijkt er sterk op dat de gemeente kiest voor een nieuw en vooral simpel ontwerp voor de Bartenbrug. Er zijn nieuwe scheuren ontdekt in de stalen brugdelen die reeds zijn gemaakt in de fabriek. Er zijn zo'n veertig scheuren en potentiële breuken ontdekt.

Dat zei wethouder Geert Snijders die verantwoordelijk is voor het rampzalige project. Snijders twijfelt openlijk of de brug ooit veilig is te maken binnen het ontwerp van Inge Burg. Ook aannemer BAM Civiel kan de veiligheid niet garanderen.

Het nieuwe en vooral simpele ontwerp is er echter nog niet. Of die er überhaupt komt, daar wordt volgende week over gedebatteerd in de gemeenteraad.

bronnen: omroepbrabant.nl/bd.nl

Arbitrage over Paleisbrug

De arbiters van het Nederlands Arbitrage Instituut (NAI) gaan in december oordelen over het geschil tussen de gemeente Den Bosch en ProRail  over de extra kosten van de Paleisbrug. Ook bij deze brug lopen de kosten op, meer dan aanvankelijk begroot. 

De constructie van het eerste deel van de Paleisbrug werd na oplevering te licht bevonden. De aannemer moest de brug verzwaren en die werkzaamheden waren niet begroot. Den Bosch en ProRail betwisten wie er voor die kosten op moet draaien.

Den Bosch heeft op dit moment twee zaken lopen die met bruggen te maken hebben. De een is de veelbesproken Bartenbrug (zie eerdere publicaties) en de Paleisbrug die boven het spoor de Koningsweg met het Paleiskwartier verbindt.

bron: bd.nl

Kosten Bartenbrug nog hoger

De kosten om de Bartenbrug echt helemaal af te bouwen gaan circa twee miljoen euro extra kosten. Dat melden betrouwbare bronnen aan het Brabants dagblad. In 2011 stond de begroting op 3,5 miljoen euro; vóór de zomer van 2014 stond de teller al op 6,7 miljoen euro.

En daar komt die twee miljoen nog bovenop. Daarnaast zal de gemeente een schadevergoeding aan dertig gedupeerde ondernemers rondom de brug uit gaan betalen. Die kosten zijn geraamd op 266 duizend euro. Zo'n acht ondernemers hebben zo'n vergoeding van de gemeente nog tegoed.

De gemeenteraad heeft op dinsdag 7 oktober een debat gepland over de Bartenbrug en de Paleisbrug. De extra kosten van de Paleisbrug gaan tussen de 3,5 en 4,5 miljoen euro bedragen. De bouw van deze bruggen zijn hoofdpijndossiers voor de gemeente en de stad Den Bosch.

bron: bd.nl

Rapport Bartenbrug nog niet ter inzage

Het rapport van deskundigen over de Bartenbrug ligt ter inzage bij het college van B&W maar niet bij de gemeenteraad. Dat gebeurt pas 27 mei schrijven de wethouders Geert Snijders en Huib van Olden aan de gemeenteraad.

Op basis van de conclusies van het rapport waarover twee deskundigen zich over hebben gebogen, trekt het college op haar beurt haar conclusies wat er met de Bartenbrug moet gebeuren.

De kwestie van de Bartenbrug lijkt haar einde te naderen, maar zoals burgervader van Oeteldonk, Peer vaan den Muggenheuvel, al zei: "Wat was er mis met die oude brug?"

Het hele gedoe rondom die brug heeft de stad Den Bosch niet onberoerd gelaten, al was het alleen maar om het geld: het geplande budget is ver overschreden. En al weer moesten er deskundigen van buitenaf ingehuurd worden om de Bossche politici eventueel tot daden te verleiden.

bron: bd.nl

Noodbrug Bartenbrug spoedig open

De Bartenbrug of in ieder geval de noodbrug over rivier de Aa wordt 29 maart officieel geopend. Maar dinsdag 25 maart komt er een speelse variant op die opening, uitgevoerd door carnavalsvereniging De Stiefels.

De Stiefels gaan de noodbrug officieus inwijden met waarschijnlijk ook de Dansmari's in hun gevolg. In de carnavalsoptocht van dit jaar was het gedoe rondom de Bartenbrug het meest voorkomende thema. Zie video Grote Optocht 2014.

De noodbrug kent een eenrichtingsverkeer en is letterlijk een noodgreep van de gemeente om de slechte bereikbaarheid van de de buurt ietwat te verlichten. De lokale winkeliers en andere MKB-ondernemers klagen steen en been dat zij inkomsten derven vanwege de werkzaamheden aan de Bartenbrug die langer duren dan gepland (zie foto 2).

Veel ondernemers rondom de Bartenbrug hebben een claim bij de gemeente Den Bosch neergelegd.

bron: bd.nl

Brugdelen Bartenbrug ongeschikt

De nieuwe brugdelen van de Bartenbrug lijken niet geschikt om het verkeer te dragen. Dat blijkt uit een een uitgelekt rapport dat in handen is van het Brabants Dagblad.

De door de gemeente ingeschakelde experts melden in dat rapport dat de twee brugdelen die de brug moeten vormen niet deugen. Weer is een nieuwe tegenvaller bijgekomen aan dit hoofdpijndossier voor de gemeente Den Bosch.

Eind maart zal er in ieder geval een noodbrug over rivier de Aa worden geplaatst.

bronnen: omroepbrabant.nl/bd.nl

Toename claims vanwege Bartenbrug

Hinthamereinde

Het aantal schadeclaims van ondernemers in en rond het Hinthamereinde neemt toe. Zij zouden omzetderving hebben vanwege de werkzaamheden aan de Bartenbrug. Waren er eerst acht claims, nu is het al opgelopen naar zeventien stuks.

De ondernemers kunnen hun claims indienen bij bureau SAOZ. SAOZ werkt voor het merendeel van de gemeentes in Nederland. Dat betekent dat het volledig op de hoogte is van wat er speelt bij lokale overheden.

De oplevering van de Bartenbrug is vertraagd door fouten in de procedures die ook de kosten van de bouw hebben opgejaagd.

bron: bd.nl

De Bartenbrug anno nu

De werkzaamheden aan de Bartenbrug vorderen gestaag. Die werkzaamheden hebben veel stof doen opwaaien onder de Bossche bevolking en in de lokale politiek. De Bosschenaren vinden de brug lelijk en te duur.

Ondernemers rondom de brug klagen over de slechte bereikbaarheid. De gemeente kan schadeclaims van betrokken ondernemers tegemoet zien, maar voor sommigen kan het al te laat zijn.

De doelstelling is dat de brug medio juni dit jaar zal worden opgeleverd. Hopelijk wordt Den Bosch verschoond van mogelijk verborgen fouten die meer kosten en vertraging  zouden kunnen opleveren. Het zou ook gezichtsverlies betekenen voor wethouder Geert Snijders die nu verantwoordelijk is voor dit onzalig project.

Acht ton extra voor Bartenbrug

De afronding van de bouw aan de Bartenbrug gaat de gemeente Den Bosch extra geld kosten met de lieve som van acht ton. Dit maakte wethouder Geert Snijders die over dit project gaat, bekend. Met aannemer Bam Civiel is overeengekomen dat de brug in juni 2014 moet worden opgeleverd.

Nog eens extra geld voor dit project dat zo uit de hand is gelopen door fouten in de procedure. De totale kosten inclusief die acht ton komt uit op 6,3 miljoen euro. Oorspronkelijk was voor het project 4,5 miljoen euro beschikbaar gesteld.

De gemeente ging in zee met aannemer BAM Civiel Zuidwest toen die in zijn offerte 2,6 miljoen begrootte voor deze klus die zo uit de hand is gelopen. De gemeente kan ook claims tegemoet zien van ondernemers die last hebben van dit onzalig project.

Lees ook het eerder geplaatste bericht over de Bartenbrug.

bronnen: bd.nl en dichtbij.nl